Wednesday, February 13, 2013

Ingen solskenshistoria.

Det känns som att glida
nerför ett rivjärn
på den grova sidan.
Jag mår illa och klamrar mig fast
i ryggstödet av soffan.
Det känns som att segla
på ett hav av spikar
och ett muller ovanför.
Det dånar, tjuter
är aldrig stilla
tankarna i mitt glob.
Jag är som ett ägg
snäppet överkokt och grå
så jag lägger mig tillbaka igen
på soffan som lyser i nyanser av tjutande blå.
Tystnad om jag får be
Maestro skall trolla nu
bort med måendet det dåliga
snart
snart
riktigt snart
så börjar föreställningen.
Jag lovar att stiga upp,
då det onda gömt sig i sitt vrå.


Återfödelse

Jag önskar jag kunde lägga mig
i ett hål i marken.
Slå rot långt bland sten och mull
stanna i tystnaden
Jordskalv som ekar likt rockkonserten på 80-talet.
Gödsel som är bättre än ett kallt glas mjölk på morgonen.
Ett hem för natten.
Jag önskar jag fann dig
där bland maskar och kryp
jag skulle växa för att komma dig närmare.
Vi kunde värma varann
för under ytan är det kallt.
Jag önskar att vi en dag skulle grävas fram
studeras och granskas
dissekeras och slukas
för att efter en lång färd 
åter bli ett med naturen,
för att kunna återfödas,
så jag kunde vara med dig 
i all jordslig evighet.


Tuesday, February 12, 2013

Fågelskrämman


Fågelskrämman
Fönstret var alltid stängt på andra sidan gatan.
Människor utanför passerade och lade aldrig märke till
fågelskrämman vid postlådan.
Brevbäraren skulle gå i pension nästa maj
Grannfruns småkusin hade skiljt sig från sin make.
På andra sidan gatan hände det alltid något makabert.
Ibland kände sig fågelskrämman bortglömd.
Med sina små stråfingrar höll hon hårt om sin postlåda.
Hon fick aldrig något i sin låda förutom de sedvanliga reklambladen,
men det var ändå något,
bättre än ingenting.
Vinter blev till vår
och den sista snön smälte bort från fågelskrämmans filthatt.
Människor utanför passerade och lade inte märke till
att fågelskrämman låg nu stilla på marken.
Brevbäraren lyfte upp fågelskrämman,
satte ett brev i postlådan,
och trallade glatt vidare.
Det var maj.



Monday, February 11, 2013

I en mjukare värld.

copyright by author

Jag är rosig om kinderna
vinterkölden kom i förrgår.
Gatorna är oplogade
men det gör ingenting
för jag vandrar barfota ändå.
Känseln tappade jag för längesen,
tio kvarter bakåt.
Det gör ingenting,
för jag vägrar titta tillbaka.
Värmen finns att hittas
framåt.
Vinden sjunger för mig
och snöflingorna smakar fortfarande lika 
som då man var liten
Jag är en bit av sommar och glädje
som trallar mig i livet framåt.

Saturday, February 9, 2013

Kapitel två.

Där i stolen satt hon
den moderna Rapunzel med sitt svallande hår
Längtan och drömmar
självförverkligande av sitt slag
ja
där satt hon
och släppte ut sitt långa hår
Metallen smekte varje strå
likt en älskares ömma ord
i solens sken
värmen väcktes inombords
och håret föll
den ena strån efter den andra
Hon väntar på en grande finale
och blir inte besviken
Igår Rapunzel
idag en helt ny människa
Med sitt nya jag
reflekterandes i spegeln
stiger hon upp ur stolen
Betalar
och går ut
tiotusen ångestar lättare
Detta är hennes kapitel två.


Monday, February 4, 2013

Nordan vind

En liten dikt jag skrev igår kväll.


Nordan vind

För jag är det närmaste himlen du kommer att nå
det närmaste kärlek du kommer att få
Likt nordan vinden bär jag dig med,
till det okända landet du längtar så åt.
Trots den kyliga fasaden,
smeker jag dig ömt,
för du är det närmaste helvetes eld jag kommer,
så nära som jag drömt.
Vagga mig stilla,
viska mig tyst,
en dikt om kärlekens kraft att hela
denna brustna människas sargade själ 
i mörkrets dystra nyanser.
Håll om mig hårt då havet stormar
då dimman tätnar åt.
Jag lovar dig att aldrig lämna,
aldrig vackla i stormen som piskar.
Jag ger dig allt
lite till
mera ändå
tills du blåser liv i nordan vind
som tar dig hem ändå.



Friday, February 1, 2013

Drive in



Vi satt där
i den vinterkalla bilen
stjärnorna tittade fram
billyktorna bländade oss med sin glans.
Det var som hollywood
för för den fattige,
walk of fame
för den som inte visste bättre.
Glasen immade åter
av all skratt.
Jag ritade ett hjärta,
för världen bör ses
genom ett hjärta av glas
- en mur mellan dig och mig,
så att elden inte bränner mig levande.
Doften av avgas stillar mitt sinne.
Mitt i all denna tumult
hör jag skratten eka runtomkring
och jag dras tillbaka till verkligheten
från en avlägsen, sorgsen plats
nostalgi
för under dina kläder
finns värme, kärlek
och en historia
som all kyla i världen
inte kan komma åt.
Det är i den vinterkalla bilen
som den riktiga resan börjar
vartsomhelst
närsomhelst
hursomhelst.
Vi kör mot friheten
ingenting är omöjligt
för de
som tittar på världen
genom hjärtan av glas.