Saturday, February 16, 2013

Kapitel fyra.

Där vid den italienska kusten går solen aldrig ner.
Väggarna är tegelstensröda
och påminner mig om oxblod när jag vandrar
på de steniga och sandiga trottaren.
Juliet är mitt namn.
Varje dag är likt en såpopera
ena dramatiska händelsen efter den andra
aldrig tystnad, lugn och ro.
Som mygg i den varma natten surrar de
och jag springer ifrån med snabba steg
blodsugare av den värsta slagen.
Gatlyktorna kastar en skugga
och jag hoppar in mörkret
ihopp om att inte bli hittad
Jag känner ögonen som följer mig
och försöker skaka bort känslan
känslan av att vara förföljd.
Det surrar i skuggorna bakom knuten.
Blicken faller på sargade händer
och illvilja bubblar till ytan,
Ilskan tar överhand
och plötsligt står jag i gatlampans sken
beredd på att slå tillbaka
redo för strid med adrenalinet som pumpar
da-da-dunk
da-da-dunk
da-da-dunk
Jag hör hjärtat klappa snabbare.
Surret upphör
ögonen är borta
och jag känner hur krampaktigt jag hållit händerna knutna
små små strimlor av blod sipprar fram till nagelbanden
-naglarna har märkt min kropp
Jag vandrar rakryggad och orädd vidare till nästa gata
där var Romeo håller hus.



No comments:

Post a Comment